La patronal Cecot i la Diputació de Tarragona presenten el projecte Reempresa amb l’objectiu de garantir la continuïtat de les empreses de les coma...

Publicat el 27-11-2014

Data d'inici: 09-09-2015

Data final: 09-09-2015

DSC_0086-Custom-300x201
-A Catalunya, al voltant de 120.000 empreses  i 258.000 treballadors podrien estar involucrats en processos de reempresa en els propers deu anys. Només a la província de Tarragona serien unes 10.000 empreses i més de 23.000 treballadors.

- CaixaBank dona suport a Reempresa amb noves solucions de productes i una línia de finançament específic de 175 milions.

El Diputat delegat de Recursos Humans, Ocupació i Promoció Econòmica de la Diputació de Tarragona, Joan Josep Malràs, i el president de la patronal Cecot, Antoni Abad, han presentat avui la col·laboració que han establert ambdues entitats amb l’objectiu d’estendre el programa Reempresa a la província de Tarragona.

D’aquesta manera, les dues entitats pretenen impulsar la cessió d’empreses com una via de creació i creixement de l’activitat econòmica i evitar tant el tancament de negocis econòmicament viables com la destrucció d’ocupació.

L’ampliació de l’abast territorial de la Reempresa es durà a terme durant el proper any i es realitzarà amb la col·laboració dels consells comarcals de la província que rebran el suport de la Diputació de Tarragona i de la Cecot.

Un total de nou consells comarcals i la mateixa diputació, mitjançant l’Àrea de Recursos Humans, Ocupació i Promoció Econòmica, s’han adherit al projecte amb l’objectiu d’estendre’l arreu del territori.

Entre els objectius estaria el d’atendre trenta cedents d’empreses, quaranta possibles reemprenedors i aconseguir un mínim de cinc reempreses d’èxit a Tarragona en els propers sis mesos.

Des de la seva posada en marxa ara fa dos anys, Reempresa ha gestionat vint-i-dos casos d’èxit a la província de Tarragona que han suposat una inversió induïda de 458.561€. Un 36% de les reempreses d’èxit a la província han estat del sector de l’hostaleria, un 27% del sector serveis i un 36% del sector del comerç.

“Tal i com hem anat establint a la província de Barcelona, l’objectiu del Centre de Reempresa és comptar amb les associacions empresarials i professionals del territori per tal que el màxim nombre d’empreses i emprenedors puguin accedir-hi i puguin beneficiar-se del servei que es prestarà des dels consells comarcals”, ha afirmat Antoni Abad durant l’acte de presentació.

Afavorir la continuïtat de les empreses

A Catalunya no es disposa de dades oficials disponibles sobre la transmissió d’empreses donat que no s’ha desenvolupat cap enquesta estadística. De totes maneres, l’únic càlcul que s’ha posat de manifest per les Cambres de Comerç [1] quantifiquen en sis-centes cinquanta mil empreses les que poden canviar de mans en els propers deu anys a tot Espanya, a raó d’unes seixanta-cinc mil transmissions anuals, i prop d’un milió quatre-cents mil llocs de treball estaran en perill a tot Espanya.

Tant important com la creació d’empreses és afavorir la continuïtat i el creixement de les ja existents. En aquest sentit, el programa Reempresa, promogut per la Cecot, és un nou model d’emprenedoria i creixement empresarial que consisteix en un mecanisme segons el qual un nou emprenedor pren el testimoni en la gestió d’una companyia ja existent.

El conveni d’avui significa sumar esforços, informació i recursos per augmentar el rendiment d’un model de creixement empresarial que podria evitar el tancament d’empreses durant el temps d’execució del programa a la província de Tarragona i salvaguardar llocs de treball, tal i com s´ha demostrat en l´últim any de projecte.

En aquest context, s’oferirà assessorament i s’impartirà formació per a tots dos col·lectius, cedents d’empresa i reemprenedors, sobre les característiques dels processos de compra-venda d’empreses i l’elaboració d’un Pla de Reempresa o de cessió.

Així mateix, el projecte Reempresa es complementa amb dues guies informatives –una enfocada als empresaris i l’altra per als emprenedors- i un portal web (www.reempresa.org) que recull tota la informació sobre el procés de traspàs, que permet sol·licitar assessorament i que esdevé un mercat transparent a Internet on trobar l’oferta i demanda d’empreses.

Aquesta és una aposta per promoure un mercat que, tot i els reptes actuals derivats de la situació de crisi, segueix sent susceptible de generar un creixement econòmic. Per aquest motiu, es considera necessari promocionar, fomentar i facilitar la reempresa com un mitjà de supervivència del teixit empresarial actual i futur de la província.

A Catalunya, al voltant de 120.000 empreses  i 258.000 treballadors podrien estar involucrats en processos de reempresa en els propers deu anys. Només a la província de Tarragona serien unes 10.000 empreses i més de 23.000 treballadors. A més, les darreres dades indiquen que, només per raó de l’envelliment de la població, un nombre important de negocis canviaran de mans durant els propers 15 anys.

Per tant, potenciar a aquells que volen cedir l’empresa per jubilació, prejubilació o canvi de domicili permetria mantenir un 45% de les companyies i dels llocs de treball, evitant la pèrdua de capital econòmic i de coneixement especialitzat.

Col·laboració Reempresa-CaixaBank

CaixaBank, compromesa amb els recolzament als emprenedors, dona suport a Reempresa amb assessorament personalitzat i productes a mida a través del programa CaixaNegocis, adreçat a microempreses, comerços i autònoms.

L’entitat ofereix als emprenedors proximitat i innovació, amb un equip de gestors especialitzats en el segment emprenedor que es desplacen al lloc de treball del client i poden fer des d’allà la tasca d’assessoria i contractació de productes gràcies a eines tecnològiques avançades.

Així mateix, CaixaBank ofereix noves solucions de productes i serveis als emprenedors. Entre d’altres avantatges, disposa d’una línia de crèdit de 175 milions per a finançar tant les operacions d’adquisició i traspàs com la posada en marxa de la nova etapa de les empreses.

Actualment, CaixaBank és l’entitat líder en el segment de professionals i autònoms, amb més d’1,3 milions de clients i una penetració dels 31,19%.